Zdravě a udržitelně
V Albertu věříme, že stojí za to jíst lépe. Jako odpovědný obchodník máme jasně stanované cíle a konkrétní kroky, které děláme pro budoucnost, zdraví a přírodu. Naším cílem je inspirovat zákazníky ke zdravému životnímu stylu, šetřit jejich čas a zlepšovat prostředí kolem nás.
REPORT O UDRŽITELNOSTI
V Albertu jsme se zavázali pomáhat zákazníkům s výběrem zdravých a udržitelných potravin. Jasně vidíme, že právě udržitelnost získává u spotřebitelů stále větší pozornost. Všímáme si rostoucího zájmu o informace týkající se původu a složení potravin či etických standardů při jejich výrobě a zpracování. Jsme proto hrdí, že tyto a mnoho dalších informací a kroků, které děláme, můžeme představit v dalším reportu „Zdravě a udržitelně – Albert 2022“. Naše v pořadí druhá zpráva jde ještě více vstříc blížícím se požadavkům na nefinanční reportování. Novým prvkem jsou ESG přílohy s daty za jednotlivé oblasti. Záměrem však zůstává, aby zpráva přinášela informace odborníkům, ale i široké veřejnosti, protože představuje naši strategii, dosavadní výsledky i cíle do budoucna, ale také konkrétní příběhy, které nejen nám dělají radost.
Naše reporty o udržitelnosti:
Neplýtváme potravinami
Boj proti plýtvání potravinami patří mezi základní pilíře naší strategie udržitelnosti. Dlouhodobě a systematicky pracujeme na snižování přebytků v prodejnách a dalším využití neprodaných potravin zejména pro lidskou spotřebu prostřednictvím darů do potravinových bank. Na snižování potravinových přebytků spolupracujeme i se zákazníky, ať už formou oblíbené iniciativy „Pomozte nám neplýtvat“, edukací či zapojením do potravinových sbírek. Vyvíjíme také inovativní přístupy, které zahrnují spolupráci se záchrannými stanicemi pro zvířata či kompostování a další energetické využití přebytků. V Praze provozujeme koncept zero food waste prodejny a unikátní kantýny pro zaměstnance.
Co se nám už povedlo:
- Podíl neprodaných potravin na celkovém objemu se v našich obchodech dlouhodobě pohybuje v nízkých jednotkách procent. V roce 2022 jsme tento podíl snížili na 1,04 %.
- Jsme největším firemním dárcem potravin. V roce 2022 Albert pomohl darem 2 800 tun potravin, což představuje 5,6 milionů porcí jídla.
- Od roku 2020 jsme darovali potravinovým bankám po celém Česku 11 dodávek s chladicí vestavbou pro lepší svoz čerstvých potravin.
- Hypermarket Albert v pražských Nových Butovicích se stal první zero food waste prodejnou v Česku. Jehož součástí je také kantýna pro zaměstnance, kde vzniklo během prvního roku fungování pod rukama zkušeného šéfkuchaře přes 15 000 udržitelných obědů z potravinových přebytků.
- Pro zákazníky jsme v roce 2022 připravili 7 000 kusů banánových chlebíčků a zachránili jsme tak 1,5 tuny neprodaných banánů.
- Neprodané potraviny, které již nesplňují nároky na lidskou konzumaci, darujeme ke zkrmení. Celkově do 24 organizací, jako jsou záchranné stanice, zoologické zahrady nebo farmy, zamířilo v roce 2022 přes 165 tun ovoce, zeleniny nebo pečiva.
- V rámci již velmi dobře zavedené iniciativy „Pomozte nám neplýtvat“ zlevňujeme zboží před expirací o 30 %, u nebaleného pečiva před zavírací dobou o 50 %. V roce 2022 jsme představili také pilotní projekt bedýnek s ovocem a zeleninou, které si zaslouží druhou šanci.
- Ve dvou desítkách prodejen Albert využíváme speciální kompostéry, které mění neprodané potraviny nevhodné k darování na úrodný substrát.
Naše cíle:
- Zavázali jsme se, že v roce 2023 darujeme potřebným prostřednictvím potravinových bank minimálně 3 000 tun jídla.
- Do roku 2025 snížíme potravinový odpad o 65 % oproti výchozímu roku 2016.
Snižujeme uhlíkovou stopu
Redukce skleníkových plynů představuje komplexní oblast, ke které přistupujeme na základě nejnovějších klimatických poznatků. Investujeme do modernizace prodejen, jenž přináší výhody nejen pro zákazníky, ale díky klimaticky šetrným technologiím chlazení a zásadním úsporám energií také pro přírodu. Nadále hledáme možnosti energetické soběstačnosti a využití obnovitelných zdrojů energie. Na konci roku 2022 jsme aktualizovali náš klimatický plán a cíle při snižování emisí CO2 v celém dodavatelském řetězci. Uvědomujeme si, že na cestě k plné uhlíkové neutralitě je před námi řada úkolů, na kterých chceme se svými partnery intenzivně spolupracovat. Dlouhodobě klademe důraz také na další oblasti, jež nesou skrytou klimatickou zátěž, jako jsou potravinové přebytky a jejich eliminace.
Co se nám už povedlo?
- V posledních čtyřech letech jsme snížili emise ve vlastním provozu (Scope 1 a 2) o 48 %. Naším výchozím rokem je 2018.
- V roce 2022 jsme modernizovali dalších 23 prodejen, každá z nich šetří v průměru třetinu energií.
- Díky darování 2 800 tun potravin jsme v roce 2022 ušetřili přibližně 7 000 tun emisí skleníkových plynů*.
- Používáme 99,8 % chladiv šetrných k přírodě. Přechod na ekologicky šetrné varianty přinesl až 100% redukci skleníkových plynů vznikajících při chlazení.
- Pracujeme na využití vhodných střešních ploch pro instalaci fotovoltaických panelů a v roce 2022 jsme nakoupili více než 10% podíl zelené bezemisní elektřiny.
- V roce 2022 jsme s externí konzultantskou společností identifikovali hlavní oblasti redukce CO₂ u nepřímých emisí (Scope 3) a na základě vytvořené časové osy je postupně představujeme našim dodavatelům.
- Ve více než stovce prodejen využíváme systém autonomního nezávislého hlídání teplot. Toto chytré řešení nám přináší ještě lepší kontrolu kvality, ale také úsporu energií.
Naše cíle:
- Do roku 2025 snížíme uhlíkové emise z vlastního provozu (Scope 1 a 2) o 65 % ve srovnání s výchozím rokem 2018.
- Do roku 2030 chceme snížit nepřímé emise skleníkových plynů (Scope 3) alespoň o 37 %, a to v porovnání s výchozím rokem 2020.
- Zavázali jsme se dosáhnout nulových emisí z vlastního provozu do roku 2040, plně uhlíkově neutrální chceme být nejpozději v roce 2050.
* Studie OSN: Food Wastage Foodprint
Šetříme obalové materiály
Dlouhodobě usilujeme o redukci obalů potravin, snižování množství plastů a nahrazování materiálů vhodnějšími, které mají menší ekologickou zátěž (LCA) a uhlíkovou stopu, nebo potraviny zcela vybalujeme. Klademe důraz na recyklovatelnost, která je v daných podmínkách skutečně možná a zároveň srozumitelná pro zákazníky. Společně s našimi dodavateli hledáme obaly s ohledem na jejich environmentální benefity na základě vědeckých poznatků (SBT). Naše cíle v této oblasti vychází z metodologie Ellen MacArthur Foundation. K udržitelnému přístupu motivujeme také zákazníky, ať už jde o možnost nákupu potravin i drogerie bez obalu, znovupoužitelné tašky či sáčky či volbu elektronické účtenky a dalších ekologicky šetrných iniciativ v aplikaci Můj Albert.
Co se nám už povedlo?
- V roce 2022 jsme snížili objem plastu v obalech výrobků vlastních značek o 418 tun a zvýšili podíl post-spotřebitelského recyklovaného plastu na 15,1 %.
- Podmínky možné recyklace, případně znovupoužitelnosti či kompostovatelnosti (RRC) splňuje až 40,5 % obalů výrobků našich vlastních značek.
- Jsme průkopníkem v bezobalovém nakupování. V roce 2022 jsme rozšířili MIWA stěnu do dalších dvou prodejen.
- Představení nového bio sortimentu masa v obalech z papíru potaženého lehce oddělitelnou fólií, přineslo v roce 2022 úsporu přes 17 tun plastů.
- V lahvích olejů jsme nahradili 50 % plastu recyklátem a v roce 2022 tak ušetřili bezmála 87 tun virgin plastu.
- Vývojem textilních dvířek u všech transportních klecí jsme v roce 2022 uspořili 70 tun plastu, který bychom jinak spotřebovali ve formě strečových fólií.
- V roce 2021 jsme otevřeli nové recyklační centrum, které zdvojnásobilo původní kapacitu a ročně připraví k recyklaci až 12 000 tun obalů.
- Díky elektronickým pokladním účtenkám v aplikaci Můj Albert jsme v roce 2022 ušetřili 34 tun termopapíru. Ve více než 190 obchodech používáme přes milion digitálních cenovek.
Naše cíle:
- Do roku 2025 snížíme u výrobků vlastních značek objem virgin plastu o 5 % oproti výchozímu roku 2021.
- Naším cílem v oblasti recyklovatelnost plastů, okrajově pak znovupoužitelnosti a kompostovatelnosti, je každoroční postupné zvyšování podílu RRC u výrobků vlastních značek a kontinuální zvyšování podílu post-spotřebitelského recyklovaného plastu (PCR, například rPET).
Zdravější volba
Dlouhodobě rozšiřujeme nabídku zdravých produktů. V sortimentu našich vlastních značek myslíme na všechny, kdo musí nebo chtějí dodržovat specifické nároky na výběr potravin. V obchodech Albert si vyberou celiaci, diabetici, vegetariáni, vegani i lidé s intolerancí lepku či laktózy. Společně s dodavateli intenzivně přispíváme k přehledné a dostupné nabídce zdravého jídla bez přídatných látek, na snižování obsahu tuku, cukru i soli, zvyšování obsahu vlákniny u pečiva či zpřístupňování biopotravin za dostupné ceny. Pracujeme na tom, aby více než polovinu prodejů vlastních značek tvořily prokazatelně zdravé produkty. Při měření aspektu zdraví potravin vycházíme dlouhodobě ze systému Nutri-Score*, který řada států Evropské unie zavedla na maloobchodním trhu s podporou ministerstev zdravotnictví. Za zdravé potraviny považujeme ty s označením A a B.
Co se nám už povedlo:
- V roce 2022 jsme i díky rozšíření nabídky o dalších 200 nových výrobků dosáhli podílu prodejů zdravých* potravin 52,4 % ze všech vlastních značek. Celkově nabízíme na 2 000 zdravých položek.
- Rozšiřujeme nabídku rostlinných produktů. Ve vlastní produktové řadě Nature’s Promies Veggie přinášíme přes 40 výrobků.
- Mlynářské pečivo, které jsme poprvé představili v roce 2020, je díky vlastní receptuře bohaté na vlákninu a obsahuje vysoký podíl žita. Na agrosalonu Země živitelka 2022 získala Mlynářská řada prestižní ocenění Potravinářské komory za nejlepší inovativní výrobek.
- Zákazníky motivujeme k výběru zdravých potravin v aplikaci Můj Albert. Získávají kredity navíc, které pak můžou využít jako slevu na nákup.
- Albert je vnímaný jako obchodník s nejširší nabídkou bio výrobků**. Klademe důraz na jejich dostupnost včetně ceny.
- Program Zdravá 5 proškolil v roce 2022 o zdravém životním stylu 44 tisíc dětí ve školách, školkách i dětských domovech po celé České republice.
Naše cíle:
- Do roku 2025 budou tvořit 55,1 % prodejů našich vlastních značek prokazatelně zdravé potraviny.
*Nutri-Score je veřejně dostupný systém označování potravin, založený na vědecké metodě stanovení výživové hodnoty výrobků: www.nutriscorecesko.cz.
** Výzkum společnosti Kantar CZ realizovaný opakovaným online dotazováním od Q3 2020 na vzorku 2 500 respondentů/rok.
Zdravé pracovní prostředí
Našimi hodnotami jsou týmovost, odvaha, čestnost, péče a humor. Na jejich základě vytváříme pro kolegy ve více než 330 prodejnách, třech distribučních centrech, online službě i centrální kanceláří zdravé a bezpečné pracovní prostředí. Věříme, že ke spokojenosti mimo jiné přispívá řada benefitů v čele s aktivitami na podporu zdraví, prevence a wellbeingu. Naše další investice pravidelně pak směřují také do rozvoje zaměstnanců. Jsme rádi, že díky ucelenému systému školení, kontrol a preventivních programů se nám daří držet velmi nízký počet pracovních úrazů a nulovou míru nemocí z povolání. Aktivně podporujeme zdravý životní styl zaměstnanců a organizujeme řadu aktivit v čele s Měsícem zdraví.
Co se nám už povedlo:
- Albert doporučuje jako místo k práci 89 % zaměstnanců a jako zaměstnavatele podporujícího zdraví nás označuje dokonce 91 % kolegů*.
- Průměrná doba zaměstnání v Albertu je přes 8 let.
- Do zaměstnaneckých benefitů v čele s aktivitami na podporu zdraví, jsme v roce 2022 investovali přes 400 milionů korun.
- Linka pomoci už od začátku pandemie koronaviru, kdy vznikla, pomáhá k mentálnímu zdraví a spokojenosti našich zaměstnanců. V roce 2022 odbavila kolem 1 300 dotazů, což představuje meziroční nárůst o pětinu.
- Běhy pro Nadační fond Albert v Praze, Olomouci i Klecanech a další sportovní výzvy v aplikaci Zdravý Albert v roce 2022 přinesly přes 300 tisíc korun pro 15 dětských domovů a dalších organizací. Tato aktivita získala Cenu Fóra dárců v kategorii Zaměstnanecká sbírka.
- V roce 2022 jsme odškolili 39 tisíc hodin a v rámci kariérního rozvoje povýšili 658 kolegyň a kolegů.
*Průzkum spokojenosti zaměstnanců provedla v říjnu 2022 nezávislá externí společnost Perceptyx a zúčastnilo se ho 85 % kolegů.
Podpora komunit
Naše prodejny jsou tady pro zákazníky po celém Česku. Jsme také jedním z největších soukromých zaměstnavatelů v zemi, dlouholetým spolupracovníkem stovek českých firem a dodavatelů či partnerem velké řady neziskových a rozpočtových organizací. Podáváme pomocnou ruku během společenských krizí i v náročných životních situacích, rozvíjíme partnerství s potravinovými bankami i dalšími prospěšnými organizacemi a podporujeme desítky dětských domovů. V roce 2009 jsme založili Nadační fond Albert. Ten dlouhodobě pomáhá dětem ze sociálně ohroženého prostředí a prostřednictvím výukových programů podporuje zdravý životní styl školáků i jejich rodin. Náročná doba s nástupem krizí, kterou zahájila pandemie koronaviru, následovaná přírodními katastrofami či válkou na Ukrajině původní zaměření fondu zintenzivnily a dále rozšířily.
Co se nám už povedlo:
- Od roku 2020 jsme naši celkovou pomoc komunitám několikrát znásobili a v roce 2022 přesáhla hodnotu 26 milionů korun.
- Lidem zasaženým válkou na Ukrajině jsme ve spolupráci s potravinovými bankami, Člověkem v tísni i Velvyslanectvím Ukrajiny poskytli v průběhu celého roku pomoc ve výši 12 milionů korun.
- Unikátní projekt Obchůdky s Albertem přinesl v roce 2022 dětem z dětských domovů rekordních 885 tisíc korun.
- Zdravá 5 proškolila v roce 2022 přes 44 tisíc dětí v mateřských a základních školách po celém Česku.
- Nadační fond Albert v roce 2022 díky svým programům rozdělil částku bezmála 10 milionů korun.
- Nadační fond Albert si meziročně polepšil v posledním žebříčku nadací a fondů, který zveřejňuje platforma Fórum dárců, a stal se jedničkou v maloobchodě. V celkovém ratingu podle objemu rozdělených prostředků za rok 2021 mu ze všech firemních nadací a fondů patří 17. místo.
Programy Nadačního fondu Albert:
- Grantový program Bertík pomáhá a komunikační projekt Bertíkova štafeta
- Obchůdky s Albertem
- Vzdělávací program Zdravá 5
- Do Alberta na praxi
- Běh pro Nadační fond Albert a Sportovní výzvy
Více o programech a aktivitách si můžete přečíst ve Výroční zprávě Nadačního fondu Albert za rok 2022.
Udržitelné zdroje
Na původu potravin i nepotravinového zboží, stejně tak jako na odpovědnosti, důvěryhodnosti a dlouhodobých vztazích s našimi dodavateli nám velmi záleží. Naším cílem je, aby zákazníci v obchodech Albert našli vždy kvalitní a bezpečné potraviny. Naše dodavatele si pečlivě vybíráme a k potvrzení jejich odpovědného přístupu k přírodě, lidem či bezpečnosti produkce využíváme také mezinárodně uznávané certifikace. Mnozí z nich naplňují vyšší standardy, než udává legislativa. Díky dlouhodobé spolupráci se stovkami českých dodavatelů můžeme svým zákazníkům nabídnout každý den tisíce potravin tuzemského původu. Naší ambicí je český sortiment nadále rozšiřovat.
Co se nám už povedlo:
- 99 % našich dodavatelů vlastních značek má certifikaci GFSI, nebo splňují srovnatelné standardy. Mezi svými dodavateli prosazujeme také standard Globalgap.
- Certifikaci Rainforest Alliance má většina výrobků našich vlastních značek, které obsahují kávu, čaj a ve více než 5 % kakao. Výrobky s obsahem palmového oleje mají u našich vlastních značek RSPO certifikaci.
- Veškerá stálá nabídka čerstvého masa v našich obchodech je českého původu. Zavedli jsme QR kódy, které kromě praktických tipů obsahují informaci o původu masa.
- Již třetina sortimentu ryb a potravin našich privátních značek s jejich obsahem jako primární složkou má nyní ASC certifikát, který zaručuje, že ryby pochází z ekologického a společensky zodpovědného farmového chovu, nebo MSC certifikát, který dále ručí za udržitelný způsob lovu ryb pouze v povolených oblastech.
- Na výrobky z papíru či dřeva požadujeme FSC anebo PEFC certifikát, případně podmínku, aby byl produkt z více než 70 % recyklovatelný.
- Díky unikátní technologii českého start-upu GreeenTech vznikla v Albertu na pražském Chodově hydroponická bylinková farma.
- České produkty mají v některých kategoriích téměř stoprocentní zastoupení. V roce 2017 jsme představili vlastní značku Česká chuť, která už čítá více než stovku produktů. Podporujeme na čtyři desítky regionálních pekáren a spolupracujeme se stovkami českých pěstitelů, farmářů, vinařů a dalších výrobců.
Naše cíle:
- Do roku 2025 jsme se zavázali přestat prodávat vejce z klecových chovů.
Diverzita a inkluze
Jsme jedním z největších soukromých zaměstnavatelů v Česku a nabízíme skvělé místo pro práci i rozvoj 20 tisícům lidí bez ohledu na věk, pohlaví, sexuální orientaci, náboženství, národnost či sociální zázemí. Jsme tady pro všechny a zaměstnáváme kolegy různých věkových skupin, rozvíjíme mladé talenty i ty ve středním a pokročilém věku. Nabízíme práci a příležitosti k rozvoji širokému spektru profesí a cílových skupin. Klademe důraz na flexibilitu, abychom svým zaměstnancům a zaměstnankyním v prodejnách, distribučních centrech, online službě Albert Domů Zdarma i v centrále usnadnili sladění pracovního a rodinného života. Velmi si vážíme loajality, díky které může být Albert ještě rozmanitějším místem pro práci.
Co se nám už povedlo:
- Více než pětina zaměstnanců v hlavním pracovním poměru u nás pracuje déle než 15 let. Přes 200 z nich už u nás oslavilo čtvrtstoletí a vstoupilo do Klubu 25.
- V Albertu se potkávají až čtyři generace a vzájemně se inspirují.
- V Albertu už několik let fungují dvě zaměstnanecké skupiny, Mladý Albert a Zkušený Albert, které přinášejí možnost sdílení zkušeností jak z místního prostředí, tak globálně v rámci skupiny Ahold Delhaize.
- 58 % zaměstnanců ve vedoucích pozicích tvoří ženy.
- Už od roku 2021 jsme hrdým signatářem Charty diverzity. Velmi si vážíme toho, že 92 % kolegů a kolegyň považuje Albert za místo podporující rozmanitost*.
- V loňském roce jsme na všech patrech v sídle centrály zavedli genderově neutrální toalety, které jsou určené kolegům, kteří se charakterizují jako nebinární osoby.
- Jen v loňském roce jsme ve více než 70 prodejnách dali příležitost přes 800 žákům a studentům v různých oborech.
- Již 16. ročníkem programu Summer Intership v roce 2022 prošlo bezmála 160 vysokoškolských studentů. Mají tak příležitost podílet se na strategických projektech např. z oblasti IT, financí, logistiky nebo udržitelnosti a řada z nich u nás pak našla stálé pracovní uplatnění.
*Průzkum spokojenosti zaměstnanců provedla v říjnu 2022 nezávislá externí společnost Perceptyx a zúčastnilo se ho 85 % kolegů.